Samochody przyszłości - wokolonas.pl : wokolonas.pl
Najnowsze artykuły / Komercyjne

Samochody przyszłości

Idea zrównoważonego rozwoju zyskuje sympatyków. Świadomość ekologiczna na świecie rośnie. Coraz częściej postrzegamy Ziemię jako dobro wspólne, o które należy dbać. Co zatem z samochodami? Uważane są przecież za wyjątkowo nieprzychylne naturze…

 

Ekologia staje się coraz ważniejsza także dla firm motoryzacyjnych! Nawet jeśli producenci samochodów nie chcą dbać o środowisko z własnej woli, to muszą to zrobić ze względu na przepisy międzynarodowe. Komisja Europejska pilnuje aby nowe pojazdy emitowały mniej spalin, określa liczbę części do ponownego użycia lub przetworzenia, wymaga sieci recyklingu wycofanych z ruchu samochodów. Ogromnego znaczenia nabierają auta zasilane paliwami alternatywnymi. Ekologia to przyszłość, a „kto się nie dostosuje, ten zginie”! Ewolucja ekologiczna trwa.

 

Odkąd w latach 90-tych świat obiegła informacja, że ropy naftowej wystarczy na zaledwie 40-50 lat, temat paliw alternatywnych i odnawialnych źródeł energii zaczął odgrywać ważną rolę w branży motoryzacyjnej. Koncerny samochodowe zaczęły inwestować w badania i rozwój silników przyszłości. Oto, co udało się osiągnąć przez ostatnie dziesięciolecia.

 

Samochody na wodór

 

Jednym z proponowanych rozwiązań jest samochód napędzany wodorem. Pojazd wprowadza w ruch energia elektryczna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem. Wodór magazynowany jest w ogniotrwałych butlach i doprowadzany za pomocą specjalnych przewodów do ogniwa paliwowego, gdzie zachodzi reakcja. Produktem ubocznym procesu jest para wodna. Ogniwa paliwowe nie produkują zanieczyszczeń. Samochody na wodór, choć ekologiczne, nastręczają jednak problemów związanych z użytecznością. Chodzi głównie o dużą wagę i wysoki koszt produkcji. Pojawiają się również wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa (ryzyko wybuchu przy kraksie). Koncerny, mimo przeciwności, nie poddają się. Honda wyprodukowała pojazd napędzany wodorem o zerowej emisji spalin – model FCX Clarity. Samochód jest dostępny w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury zaopatrzenia w wodór, sprzedaż odbywa się jedynie w Tokio oraz w Kalifornii. Rozwój opisanej technologii w dużym stopniu wspomaga rząd USA, który na konstrukcję napędów wodorowych przeznacza ok. 40 mln dolarów rocznie.

 

 

Samochody na sprężone powietrze

 

Kolejnym pomysłem godnym uwagi są pojazdy na sprężone powietrze. Z punktu widzenia ekologii stanowią rozwiązanie wręcz doskonałe. Po pierwsze nie emitują żadnych zanieczyszczeń, po drugie powietrze, które opuszcza rurę wydechową jest czystsze od atmosferycznego, ponieważ ulega przefiltrowaniu. Aby taki samochód mógł się swobodnie przemieszczać potrzebuje źródeł zasilania. W tej roli sprawdziłyby się wiatraki lub baterie słoneczne. Omawiane pojazdy charakteryzuje lekkość oraz bezpieczeństwo (akumulatory nie posiadają niebezpiecznych związków takich jak ołów czy elektrolity). Ogromną zaletą jest szybkie tempo zasilania. Wystarczy kilka minut aby dostarczyć odpowiednią ilość powietrza. Jedyny problem stanowi wysokie ciśnienie, które przy stłuczce może doprowadzić do wybuchu (to samo jednak dotyczy samochodów zasilanych benzyną i wodorem). Projekty na razie nie wychodzą poza fazę prototypu. Czy to tylko kwestia lobby paliwowego? Nie wiadomo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samochody na prąd   

 

Następna propozycja to samochód napędzany prądem ładowanym z gniazdka elektrycznego. Jego silnik jest bezszelestny i ekologiczny. Nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery i okazuje się znacznie tańszy w eksploatacji od silnika spalinowego. Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym wynosi od 2 do 5 zł. Zastosowanie silnika elektrycznego sprawia, że pojazd jest łatwo sterowalny i posiada ponad 90% efektywność konwersji energii na ruch. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny od najniższych obrotów. Jedyną wadę stanowi ograniczona pojemność akumulatora. Energię elektryczną trudno zmagazynować. Akumulatory pojazdów elektrycznych są w stanie zgromadzić tylko tyle energii ile wystarcza na 100-200 km jazdy. Potem muszą być przez dłuższy czas ładowane. Samochody zasilane prądem sprawdzają się w mieście, lecz na dalekie podróże się nie nadają.

 

Obecnie samochody elektryczne królują głównie na drogach amerykańskich. Dużym zainteresowaniem cieszy się Tesla Roadster – perełka wśród aut napędzanych prądem. Jest modelem sportowym, który osiąga prędkość 100 km/h poniżej 4 sekund, a na pełnych bateriach jonowo-litowych może przejechać do 394 km. Koszt jego produkcji wykracza jednak znacznie poza możliwości finansowe przeciętnego konsumenta.

 

 

Wielkimi aspiracjami w produkcji pojazdów elektrycznych kierują się również rynki europejskie i chiński. Do połowy tego roku koncern Renault ma oferować gamę pojazdów elektrycznych składającą się z czterech modeli. Poza pracami nad rozszerzeniem gamy samochodów elektrycznych w cenie, która będzie osiągalna dla wszystkich, Renault pragnie zmniejszyć niekorzystny wpływ na środowisko, jaki ma przemysł samochodowy – na każdym etapie życia pojazdów. Chiny zaś do końca dekady planują zostać największym producentem pojazdów elektrycznych i baterii litowo-jonowych na globie. Powtarzając za „Rzeczpospolitą”:

 

„Chiński rząd uruchomi wkrótce dziesięcioletni plan rozwoju przemysłu dla potrzeb samochodów elektrycznych i energetyki ze źródeł energii odnawialnych, z funduszem budżetu państwowego w wysokości 15,28 mld dolarów. Zgodnie z tym planem, w 2020 roku w Chinach będzie produkowanych 5 mln sztuk samochodów elektrycznych. Dodatkowo, w celu wspierania rozwoju kluczowych technologii i zapewnienia zrównoważonego rozwoju tego sektora, rząd centralny utworzy łącznie pięć przedsiębiorstw, które począwszy od 2015 roku będą wytwarzały baterie litowe i silniki. W efekcie masowej produkcji, Chiny już w 2015 roku chcą obniżyć cenę samochodowych baterii elektrycznych do 2 juana na 1 Wh, a do 2020 roku do 1,5 juana (obecny kurs 2 CNY=0,84 zł).”.

 

Chiny po raz kolejny chcą się pozbyć konkurencji wykorzystując masową produkcję i niską cenę produktu. Czy uda im się wykonać ambitny plan? Przekonamy się w najbliższych latach.

 

Sytuacja na rodzimym rynku.

 

Na usta ciśnie się pytanie: a co z Polską? Czy wykazujemy zainteresowanie ekologicznymi pojazdami? Czy mamy w planach wykorzystanie paliw alternatywnych? Co z rozwojem sektora motoryzacyjnego? Sytuacja nie wygląda wesoło. Trudno mówić o jakiejkolwiek promocji nowoczesnych pojazdów, gdy import używanych samochodów trzykrotnie przewyższa sprzedaż nowych w salonach. Próbą zdiagnozowania sytuacji oraz wskazania, jakie działania należałoby podjąć na poziomie rządowym, była pierwsza konferencja na temat pojazdów ekologicznych zorganizowana 14 września 2009 roku na Politechnice Warszawskiej. Wszyscy byli zgodni, że należy utworzyć rynek pojazdów ekologicznych, zbudować system zachęt finansowych i podatkowych towarzyszących zakupowi pojazdów o zmniejszonej emisji CO2. Bez udziału i pomocy państwa jest to przecież niemożliwe. Ale jeśli nie ma mowy o prostym promowaniu nowoczesnych aut, trudno myśleć o zachętach finansowych, takich jak np. we Włoszech, gdzie firma kupująca elektryczny samochód dostawczy może liczyć nawet na 2,5 tys. euro dopłaty od państwa. „Jeśli mamy o tym rozmawiać z Ministrem Finansów, potrzebne są argumenty przekonujące o tym, że takie rozwiązania mogą być porównywalne lub nawet korzystniejsze dla budżetu. Wiemy, że w Japonii, kraju bez zasobów naturalnych ropy i gazu, to się opłaciło” – wypowiedź wicepremiera Waldemara Pawlaka. Nasz kraj nie posiada dużych złóż ropy i gazu, więc może dla nas także byłoby to opłacalne?

 

Wszyscy wiodący producenci samochodów angażują środki finansowe, wiedzę i czas w skonstruowanie samochodu możliwie najbardziej ekologicznego. Takie postępowanie wynika nie tylko z wymogów prawnych, ale i ze zdrowego rozsądku. Niepodporządkowanie się panującej tendencji to skaza na wizerunku. Choć w Polsce borykamy się z wieloma gospodarczymi problemami, a ekologia nie jest ani dla rządzących, ani większości obywateli priorytetem, bez wątpienia to właśnie ona wyznacza kierunek rozwoju współczesnej motoryzacji.

 

 

 

 

Tagi:


Dodaj nowy

Nick:
Treść:

Pierwsze miejsce w Google dla Twojej strony. Pozycjonowanie stron internetowych, kampanie AdWords, strony internetowe. AUCH board.
Newsletter
Zapisz się do newslettera wokolonas.pl,
aby być informowanym o aktualnych tematach

  • http://psiapaczka.pl Miejsce w sieci, gdzie możesz zdobyć ekologiczne woreczki na psie nieczystości, zapakowane w praktyczną i estetyczną formę. Wspierajmy razem pozytywne zachowania społeczne wszystkich właścicieli piesków.
  • http://psipakiet.pl Meble miejskie o różnym zastosowaniu oraz funkcjach. Kosze na psie kupy, dystrybutory worków na psie odchody, kosze uliczne na odpady, ławki miejskie. To wszystko łączy jedna marka PSI PAKIET.